Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

ΕΝΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Η χρήση του εργαστηρίου Η/Υ και του Διαδικτύου στη γλωσσική διδασκαλία
Διδακτική δοκιμή

Συμβολή των Ν.Τ στη συγγραφή βιογραφικού σημειώματος και στη γνωριμία με διάφορα βιογραφικά είδη

Διδάσκουσα Καθηγήτρια
Γκέσιου Παρασκευή
Σχολείο
Ε.Λ. Καλοχωρίου
Γνωστικό Αντικείμενο
Νεοελληνική Γλώσσα, Έκφραση – Έκθεση
Σχέση με το πρόγραμμα σπουδών
Η Ενότητα «Βιογραφικά Είδη» από το βιβλίο «Έκφραση-Έκθεση» Β΄ Λυκείου
Τάξη
Β2 Λυκείου
Λογισμικό
WORD, INTERNET (η Ηλεκτρονική διεύθυνση www.xe.gr/xrysi/) POWER POINT
Διδακτικές ώρες
Δύο
Επιδιωκόμενοι στόχοι
1. Να εντρυφήσουν οι μαθητές σε κείμενα βιογραφικού είδους καθώς και στη μορφή, τη δομή και το λεξιλόγιο των κειμένων αυτών.
2. Να διακρίνουν τις πληροφορίες από το σχόλιο στα κείμενα αυτά
3. Να εξοικειωθούν με τη γλώσσα και το ύφος του βιογραφικού σημειώματος και να μπορούν να συντάσσουν και οι ίδιοι
4. Να γνωρίσουν πρότυπα βιογραφικού σημειώματος και να προβληματιστούν για τον τύπο που θα επιλέξουν
5. Να εξοικειωθούν με τη χρήση του Internet
6. Να ενεργοποιηθούν οι μαθητές μέσα στα πλαίσια μιας νέας μορφής διδασκαλίας με συνεργασία, έρευνα πηγών, ανάπτυξη κριτικής ικανότητας και αυτενέργειας.
7. Να ενταχθεί η χρήση του διαδικτύου στη διδασκαλία με στόχο τη δημιουργία ενός νέου μαθησιακού περιβάλλοντος, πλησιέστερου στην εξέλιξη της τεχνολογίας.
8. Να αυξηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών.

ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στην αρχή της πρώτης διδακτικής ώρας οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες των τριών ατόμων κάθισαν μπροστά στους Η/Υ και άνοιξαν στην επιφάνεια εργασίας το φάκελο «βιογραφικά είδη»
¨Όλοι οι μαθητές είδαν την παρουσίαση σε POWER POINT των «βιογραφικών ειδών» και της αγγελίας. Έκαναν κλικ οι μαθητές κάθε ομάδας σε ορισμένους υπερσυνδέσμους και διάβασαν τα κείμενα. Συζήτησαν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε είδους σύμφωνα με τις
ερωτήσεις που τους είχαν δοθεί στο φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια απ΄ όλους τους μαθητές σχολιάστηκαν και συγκρίθηκαν τα δυο βιογραφικά σημειώματα που συντάχτηκαν με βάση μια αγγελία από τον Αγγελιοχώρο
Την επόμενη ώρα οι μαθητές έγραψαν την ηλεκτρονική διεύθυνση της Εφημερίδας Αγγελιών «Χρυσή Ευκαιρία».
Επιλέξανε μία αγγελία και κάθε ομάδα συνέταξε ένα δικό της βιογραφικό σημείωμα που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγγελίας που επιλέχτηκε
Έγινε συζήτηση για τα χαρακτηριστικά, το περιεχόμενο, τη σημασία, το σκοπό του βιογραφικού σημειώματος


Φυλλο εργασίας
Πρώτη ομάδα

Α.
Κάντε κλικ στο δεσμό Βιογραφία. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Ποια βασικά γεγονότα περιλαμβάνονται σ’ αυτό το απόσπασμα της βιογραφίας του Βίτγκεστάίν
· Ο συγγραφέας τα σχολιάζει;
· Διακρίνετε απ’ αυτό το απόσπασμα η πρόθεση ή τα συναισθήματα του συγγραφέα για τον φιλόσοφο;
Κάντε κλικ στο δεσμό Μυθιστορηματική Βιογραφία. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Θα μπορούσατε να θεωρήσετε ότι αυτό το απόσπασμα προέρχεται από βιογραφία του Παπαδιαμάντη;
· Ποια στοιχεία τη διαφοροποιούν από μια βιογραφία και ποια την προσεγγίζουν;

Β

Γράψτε τη διεύθυνση (http://www.euresi-ergasias.gr/)   
Στη σελιδα που ανοίγει κάντε κλικ στο Business και επιλέξτε Κατηγορία επαγγέλματος ®Υπάλληλοι Γραφείου και στην συνέχεια Ειδικότητα ®Υπάλληλοι τουριστικών επαγγελμάτων
Κάντε κλικ στο αναζήτηση. Από τις εμφανιζόμενες αγγελίες επιλέγετε μια για ν’ απαντήσετε
Ανοίξετε τον Επεξεργαστή κειμένου. Επιλέξτε το μενού Αρχείο ® Δημιουργία. Από το πλαίσιο Διαλόγου επιλέξτε Άλλα Έγγραφα.
Ανοίξτε τα «Οδηγό βιογραφικού και συμπληρώστε τα στοιχεία που νομίζετε πως είναι απαραίτητα για το βιογραφικό που απαιτείται στη συγκεκριμένη αγγελία
Ερωτήσεις
· Ποιες πληροφορίες θεωρείτε απαραίτητες για ένα πλήρες βιογραφικό;
· Ποιες αλλαγές η ποια συμπληρωματικά στοιχεία θα θεωρούσατε χρήσιμα;
· Ποια επιπλέον προσόντα θα έδιναν στον υποψήφιο προτεραιότητα στην πρόσληψη;
· Συμφωνείτε με την οργάνωση του βιογραφικού, όπως προτείνετε από τον Επεξεργαστή Κειμένου;


Φύλλο εργασίας
Δεύτερη Ομάδα


Α
Κάντε κλικ στο δεσμό Αυτοβιογραφία. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Πως ξεκίνησε η πρώτη σχέση του Σάρτρ με τα βιβλία;
· Η λεπτομερής περιγραφή της επαφής του με τα βιβλία στην παιδική του ηλικία, τι συναισθήματα φανερώνει;
· Την αυτοβιογραφία της παιδικής του ηλικίας ο Σαρτρ την έγραψε φυσικά όταν ήταν ενήλικας. Είναι πειστική η περιγραφή της; Καταφέρνει να την περιγράψει από την οπτική γωνία του παιδιού η του ενήλικα;

Κάντε κλικ στο δεσμό Απομνημονεύματα. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Αναφέρατε τα βασικά χαρακτηριστικά του λόγου του Μακρυγιάννη που αναγνωρίζετε σ’ αυτό το απόσπασμα.
· Ποιες πληροφορίες δίνονται για την εποχή του;
· Ποια συναισθήματα κυριαρχούν σ’ αυτό;
· Γιατί δεν ταυτίζονται με ιστορικό κείμενο τα Απομνημονεύματα;

Β

Γράψτε τη διεύθυνση http://www.xe.gr/xrysi/
Στη σελίδα που ανοίγει κάντε κλικ στο Business και επιλέξτε Κατηγορία επαγγέλματος ® Εργάτες τεχνίτες και Ειδικότητα ®Ενδυση – Υπόδηση
Κάντε κλικ στο αναζήτηση. Από τις εμφανιζόμενες αγγελίες επιλέγετε μια για ν’ απαντήσετε
Ανοίξετε τον Επεξεργαστή κειμένου. Επιλέξτε το μενού Αρχείο ® Δημιουργία. Από το πλαίσιο Διαλόγου επιλέξτε Άλλα Έγγραφα.
Ανοίξτε τα «Οδηγό βιογραφικού» και συμπληρώστε με τα στοιχεία που νομίζετε πως είναι απαραίτητα για το βιογραφικό που απαιτείται στη συγκεκριμένη αγγελία

Ερωτήσεις
· Ποιες πληροφορίες θεωρείτε απαραίτητες για ένα πλήρες βιογραφικό;
· Ποιες αλλαγές η ποια συμπληρωματικά στοιχεία θα θεωρούσατε χρήσιμα;
· Ποια επιπλέον προσόντα θα έδιναν στον υποψήφιο προτεραιότητα στην πρόσληψη;
· Συμφωνείτε με την οργάνωση του βιογραφικού, όπως προτείνετε από τον Επεξεργαστή Κειμένου;

Φύλλο εργασίας
Τρίτη Ομάδα

Α
Κάντε κλικ στο δεσμό Ημερολόγιο Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Ποια γνωρίσματα έχει αυτό το ημερολόγιο;
· Για ποιο σκοπό, σύμφωνα με το συγγραφέα του, γράφεται;
· Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πηγή πληροφοριών για εκείνη την εποχή;

Κάντε κλικ στο δεσμό Βιογραφικό Σημείωμα. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Ποια είναι η δομή του συγκεκριμένου βιογραφικού
· Ο συντάκτης του που επιμένει περισσότερο;
· Για ποιο σκοπό νομίζετε συντάχτηκε;

Κάντε κλικ στο δεσμό Συναξάρι. Διαβάστε το κείμενο και απαντήστε στις ερωτήσεις
· Τι είναι το Συναξάρι;
· Διαφοροποιείται από ένα βιογραφικό σημείωμα;
Β

Γράψτε τη διεύθυνση http://www.xe.gr/xrysi/
Στη σελιδα που ανοίγει κάντε κλικ στο Business και επιλέξτε Κατηγορία ® Εκπαιδευτικοί και Ειδικότητα ® Ξένες Γλώσσες
Κάντε κλικ στο αναζήτηση. Από τις εμφανιζόμενες αγγελίες επιλέγετε μια για ν’ απαντήσετε
Ανοίξετε τον Επεξεργαστή κειμένου. Επιλέξτε το μενού Αρχείο ® Δημιουργία. Από το πλαίσιο Διαλόγου επιλέξτε Άλλα Έγγραφα.
Ανοίξτε τον «Οδηγό βιογραφικού και συμπληρώστε με τα στοιχεία που νομίζετε πως είναι απαραίτητα για το βιογραφικό που απαιτείται στη συγκεκριμένη αγγελία
Ερωτήσεις
· Ποιες πληροφορίες θεωρείτε απαραίτητες για ένα πλήρες βιογραφικό;
· Ποιες αλλαγές η ποια συμπληρωματικά στοιχεία θα θεωρούσατε χρήσιμα;
· Ποια επιπλέον προσόντα θα έδιναν στον υποψήφιο προτεραιότητα στην πρόσληψη;
· Συμφωνείτε με την οργάνωση του βιογραφικού, όπως προτείνετε από τον Επεξεργαστή Κειμένου;

Τρίτη 23 Απριλίου 2013

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

"Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων"

  Παρουσίαση παραδείγματος 
   Τρεις εκδοχές αξιοποίησης  των ΤΠΕ στη διδασκαλία


Ελληνομάθεια: εκπαιδευτικό λογισμικό για τη γλώσσα: http://www.lexigram.gr
Πύλη για την ελληνική γλώσσα: www.greek-language.gr
http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/pi/search.html?lq=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B3%CF%89&ts=p&dq=&lemq=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B3%CF%89

 http://mundusphilologiae.blogspot.com/2009/03/blog-post_31.html

Αξιοποίηση  των Σωμάτων Κειμένων
 1. Πληκτρολογήστε τη σελίδα http://www.greek-language.gr
 2  Εκεί θα βρείτε τα σώματα κειμένων: http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/index.html
  3.  Η ομάδα Α θα επισκεφθεί το σώμα της εφημερίδας Τα Νέα 

 4.  Η ομάδα Β τα σώματα κειμένων σχολικού λόγου: : http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/pi/index.html

 5.  Η ομάδα Γ το σώμα κειμένων της εφημερίδας Μακεδονία:     http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/makedonia/index.html

 Ανοίξτε το λεξικό Τριανταφυλλίδη : http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html

Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ Ε.Ε



  http://www.eun.org/web/guest/home : ευρωπαϊκό δίκτυο σχολείων European   Schoolnet
 http://myeurope.eun.org/ww/en/pub/myeurope/home/resources/los.cfm : περιλαμβάνει μια σειρά από απλά παιχνίδια και κουίζ στην ελληνική γλώσσα, με θέμα την Ευρωπαϊκή Ένωση, την ιστορία της και τους στόχους της 
       http://www.etwinning.net/ww/el/pub/etwinning/index2006.htm  : Το πρόγραμμα  στην ελληνική γλώσσα
    http://www.xperimania.net/ww/en/pub/xperimania/homepage.htm: το project Xperimania, είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο στοχεύει στη χρήση των ΤΠΕ για τη διάδοση ιδεών και γνώσεων επιστημονικών) 
    http://ec.europa.eu/education/programmes/socrates/socrates_en.html και http://ec.europa.eu/education/index_en.html:η Ευρωπαϊκή Ένωση προώθησε τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση με πολλά προγράμματα που απευθυνόταν σε ένα ευρύ κοινό
   http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/index_el.htm: μια σχετικά πλήρης αναφορά σε πολλά σχετικά ντοκουμέντα και αποφάσεις της ΕΕ.

   http://elearningawards.eun.org/ww/en/pub/elearning_awards_2007/homepage.htm: Προώθηση από Ε.Ε προγραμμάτων για την πληροφορική εγγραμματοσύνη
Δράσεις σε επίπεδο εκπαιδευτικών συστημάτων (προγράμματα Socrates, Erasmus)
     http://enis.eun.org/eun.org2/eun/en/enis2/entry_page.cfm?id_area=18: ευρωπαϊκό δίκτυο καινοτόμων σχολείων
    http://www.protovoulia.org/diktyo/diktyo-sxolikis-kainotomias: Δίκτυο σχολικής       καινοτομίας
  http://epimorfosi.protovoulia.org : Διαδικτυακό εργαστήριο
www.sch.gr  Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο