Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Υπερκειμενική λογοτεχνία

Afternoon                  του     Michalel Joyce


Δημιουργήθηκε το 1987

Περιλαμβάνει 539 αποσπάσματα και 951 υπερδεσμούς. Η πλοήγηση μέσα στο κείμενο επιτυγχάνεται με απαντήσεις ναι / όχι, με λέξεις κλειδιά, και η ιστορία ξεδιπλώνεται ανάλογα με τη διαδρομή που χαράσσει ο αναγνώστης μέσα από την εναλλαγή αφηγητών. Πρόκειται για ένα κείμενο δίχως αρχή και δίχως τέλος.
 
Damaskene               του    Milorad Pavic
Μια ιστορία για υπολογιστή και πυξίδες


Συντεχνίες χτιστών και μεταφυσικοί μάστορες χτίζουν παλάτια, γέφυρες και εκκλησίες σε Γη και Ουρανό, για λογαριασμό ευαίσθητων αρχόντων και παράξενων κοριτσιών.
Στη δικτυακή ανάρτηση του έργου μπορείτε να χαράξετε την προσωπική σας διαδρομή επιλέγοντας σε δύο κρίσιμα σταυροδρόμια και έτσι να διαβάσετε το μύθο με τον δικό σας τρόπο

  Πλανήτης Πρέσπα        της   Σοφία Νικολαίδου
Στην υπερλογοτεχνική εκδοχή του μυθιστορήματος  «Πλανήτης Πρέσπα»,  οι δεσμοί μεταξύ των κειμένων κρύβονται από παιχνίδια ήχου και προφοράς των επιλεγμένων λέξεων

 24 hours with someone you know...
24 ώρες μ΄ ένα γνωστό σου


Λογοτεχνικό υπερκείμενο





ΣΥΜΦΡΑΣΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ

 Ο Συμφραστικός Πίνακας Λέξεων (ΣΠΛ, Concordance) αποτελεί ένα εξειδικευμένο λεξικό όπου:
Κάθε λεξικός τύπος ενός, λογοτεχνικού συνήθως, κειμένου καταγράφεται τόσες φορές όσες απαντά στο έργο αυτό
Πάντα συνοδεύεται από τα άμεσα συμφραζόμενά του (context, έκτασης κατά κανόνα ενός στίχου ή μιας αράδας) και από ακριβείς παραπομπές. 
Δεν παρέχονται ερμηνεύματα των λέξεων.


ΣΥΜΦΡΑΣΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΛΕΞΕΩΝ ΣΤΟ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ Γ. ΣΕΦΕΡΗ



Συμφραστικοί Πίνακες Λέξεων για Μείζονες Νεοέλληνες Ποιητές

Η Ανεμόσκαλα είναι ένα ψηφιακό εργαλείο που δίνει πρόσβαση στο ποιητικό έργο σημαντικών Ελλήνων ποιητών του 19ου και 20ού αιώνα. Η επιλογή των ποιητών έγινε με γνώμονα τη θέση τους στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας αλλά και τη δυνατότητα αξιοποίησης του έργου τους στην εκπαίδευση.
     Το δυναμικό περιβάλλον στο διαδίκτυο επιτρέπει την ad hoc δημιουργία Συμφραστικών πινάκων λέξεων των ποιητικών κειμένων, τις αναζητήσεις λέξεων στο σύνολο των ποιητικών έργων και για κάθε ποιητή χωριστά, τη μετάβαση από τις λέξεις στα ποιήματα και αντιστρόφως, την αναζήτηση θεμάτων και μοτίβων, κ.ά.


Αξιοποίηση στη διδασκαλία της λογοτεχνίας

Οι συμφραστικοί πίνακες λέξεων μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία της λογοτεχνίας ενθαρρύνοντας την εμπλοκή των μαθητών με το λογοτεχνικό κείμενο, καθώς οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν γλωσσικά και υφολογικά φαινόμενα, μοτίβα και θέματα, και γενικότερα να έρθουν σε επαφή με τον λογοτεχνικό λόγο μέσα από εναλλακτικές διαδρομές.
Π.χ  οι μαθητές μπορεί να αναλάβουν μια μικρή ερευνητική εργασία: να αναζητήσουν τη θέση και το ρόλο των αγαλμάτων στο ποιητικό έργο του Γ. Σεφέρη: συγκέντρωση σχετικών ποιητικών αποσπασμάτων μέσω αναζήτησης με τη λέξη-κλειδί «αγαλμ%»· διερεύνηση των αποτελεσμάτων (π.χ. τι είδους χαρακτηρισμούς χρησιμοποιεί συνήθως ο ποιητής για τα αγάλματα)· ταξινόμηση των αποτελεσμάτων και παρουσίαση των συμπερασμάτων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου